torsdag 8 augusti 2013

STT Drakloppet, Pallplats!

www.drakloppet.se

Ja i stället för ett från början planerat långpass igår så fick jag alltså i förrgår för mig att hänga på upp till Sundsvall och springa Drakloppet och Sundsvalls delstopp av Salomon trailtour.

Så igår lunch hade jag tagit mig till Gävle där Per plockade upp mig med Salomon bussen och vi fpr vidare upp till Sundsvall. Väl uppe på stortorget så hjälpte vi till och rodda i ordning för loppet. Och jag ska medge att jag velade rätt länge vilken distans jag skulle springa. Även Per velade lite och vi snackade fram och tillbaka om hur vi skulle göra. Det slutade med att vi valde att satsa på samma.

Men tanken var i alla fall som så här, att i stället för långpass så hade jag en känsla av att springa riktigt fort nog skulle vara bättre inför kommande lopp. Och visst kan jag köra intervaller och kortdistans men det blir aldrig samma tempo för mig på träning som på tävling.

www.trailper.se
Så det slutade med att jag valde det kortare alternativet på 6,5 km. Det längre alternativet var inte mycket längre på 10 km men i alla fall. Vi startade en bit upp på norra berget vi som skulle springa 6,5:an så efter en promenad mestadels uppför så blev det lite uppjogg med betoning på lite. Det var varmt och fuktigt som tusan, vi var tacksamma att det ändå hade dragit förbi en rejäl regnskur som tagit udden av det värsta av kvalmigheten. Jag kände mig ganska lojj innan start, kollade in motståndet och hade riktigt svårt att finna känslan och tagga till. Minutrarna kändes som evigheter fram tills dess att startern äntligen lät oss rusa iväg och ja vilken tjurrusningen det blev.

De flesta tycktes veta att vi mycket snart skulle ta in på en smal stig och försökte ta placering i god tid inför detta. Jag insåg det nog i sista stund och lyckades komma in på stigen som kanske 10:e löpare. Här var det precis så man fick plats axel mot axel men mer var det inte. Jag tog ytterligare ett par placeringar. Sen kom ett par kurvor där utrymmet blev lite generösare, tog ett par platser till. Sen blev stigen allt för smal så det blev några hundra meter på led men vi 4-5 längst fram höll ändå ett ganska friskt tempo. Ut från stigen på en grusväg, såg att det bara var ca 100 meter innan vi skulle in på stig igen så ökade lite och la mig först. Skönt att ha kontroll.

www.drakloppet.se

Vilket var betydligt mer än vad jag hade när jag kom in på stigen. Vi hade vänt riktning och sprang nu med solen i ögonen, det tillsammans med den från regnskuren ny duschade vegetationen gjorde att jag inte riktigt kunde se underlaget plus att man blev ordentligt blöt om överkroppen så fort man var på buskar/träd som kantade stigen. Ut på lite grus igen, här tappade jag en placering. Och in på stig igen, än svårare att se och än svårare att hänga med 1:an. Släppte ytterligare en plats precis innan vi svängde ut på nästa grus bit.

www.drakloppet.se

Det var framförallt uppför som jag tappade igår. Jag tappade faktiskt ytterligare en placering i just en litet uppförs bit. Och blev nästan ikapp sprungen av ytterligare en, han kom så nära att jag kunde höra hans flås.
Men här började bansträckningen vända neråt. Och jag visste att det från nu skulle vara mer eller mindre hela vägen in i mål. Nerför gillar jag, nerför är jag ganska snabb. Jag blev av med flåsandet i nacken och kunde återigen se killen framför. Jag mosade på längs den skarpt hit och dit svängande nerförs löpan och strax efter det att vi kom ut på den sista kilometern och asfalten tog vid så dundrade jag förbi killen framför, jag kunde se både 2:an och 1:an. Och försökte mosa på ytterligare. Jag tog in på 2:an hela tiden men allt för långsamt. När jag svängde in på upploppsrakan och gågatan så kunde jag se ettan springa i mål och att tvåan var halvvägs dit. Jag insåg att jag inte skulle hinna ikapp men mosade på det sista jag hade, ville inte riskera att bli av med min 3:e plats, jag sprang i mål 25.02 och i vanlig ordning så gjorde jag 3 burpees.

Här visade det sig att killen som kom 2:a sprang i juniorklass och att han således vann sin klass och att jag kom 2:a i min klass. Grymt kul att ta en pallplats! Och extra skoj att få komma ytterligare ett steg närmare seger. Det skillde 30 sekunder mellan mig och segraren, inte allt för mycket. Och det blev verkligen den urladdning som jag var ute efter. Riktigt lyckat med andra ord.


Per kom 6:a efter en spurtstrid. Riktigt grymt jobbat efter den nyligen sprugna ultran i Norge och inte allt för långa återhämtningen.

Att roadtrippa med Per är också härligt, snacka skit och lyssna på musik. Det gör resan, trotts timmarna på vägen till ändå ganska smidig.



Vann på den längre 10 kilomterbanan gjorde Taaddasaa Abarraa på 37.36 följd av Anders Svanebo och Jonatan Thoresson. Först av tjejerna kom Emelie Forsberg på 44.43 följd av Maria Lundgren och Petra Kindlund.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar