onsdag 10 juli 2013

Stångtjärn!

Såja!


Då var det gjort årets första amfibieträning i Stångtjärn. Det blev ett grymt bra pass. Där jag och Annica utnyttjade varandras expertiser och peppade varandra där vi behövde.


Stångtjärn är perfekt för swim-run-swim rundor. Då varvet runt sjön är ca 2km och simsträckorna tvärs över på längden och bredden då inte heller de blir allt för långa.


Så idag hade vi tänkt oss sol, svalkande vatten och mysig löpning. Vädret hjälpte oss dock med träningsmoralen och såg till att det inte blev så mycket mys utan mer av riktig träning. Då de kalla vindarna smekte och den mulna himlen inte tillät oss några värmande solstrålar så var det lika bra att hålla tempot uppe.


Jag hade för dagen valt att köra utan våtdräkt, allt för att komma in i förra årets Ångaloppet känsla och tampas mot eventuell kyla. Annica körde våtdräkt för att få tampas med den tryckande värmen och känslan som förra årets Amfibiemannen innebar. Så två olika resonemang och utrustningsval. Men vad gjorde det, tillsammans  stack vi iväg.
 


Vi började med att springa ett varv, lätt för min del utan löphindrande våtdräkt. Sen ner i vattnet för att simma över sjän på längden. Här fick jag stanna upp och hämta andan innan kroppen vant sig vid temperaturen som faktiskt var mer skön än kall när jag väl kommit i. Jag hittade rätt snabbt andning och takt. Annica som längtade efter vattnet efter löpningen kunde lätt dra ifrån väl i vattnet.


Vi följde upp med att springa ett halvt varv och simma tvärs över sjön på korten. Löpningen var något kall då vindarna inte hjälpte en blöt kropp ditrekt. Simmandet den här sträckan kunde ha gått bättre då jag inte riktigt hittade vare sig takt eller andning, men över kom vi.


Till sist så avslutade vi med att öka tempot och köra på ytterliggare ett helt varv löpning och en lång sim tvärs översjön på längden. Här hade jag sparat lite på krafterna och kunde trycka ifrån lite extra.

Det blev grymt pass där vi häll en hög lägsta nivå genom hela passet och ändå inte på något vis låg på max. Och 6,5 km löpning och 800 m simning är inte fy skam.

Grymt att kunna göra detta ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar