torsdag 11 juli 2013

Solsidan - "Fegbacke" intervaller


Lite segstartad idag, men frammåt lunch så kom jag i alla fall ut på ett efterlängtat och nödvändigt intervallpass.

Så här dags på dagen så hade solen hunnit stiga högt och värmde något förfärligt eller härligt menar jag ju såklart. Jag var något helt galet segstartad idag, ok att uppvärmingen och vägen fram till "mina" intervallslingor på 2km mest går uppför men de brukar jag inte ha några större problem med. Idag så var det att annat ljud stereon, stela fotleder, inget tryck i coren och allmänt dåligt flås.

Men jag kämpade på och snart var jag ju ändå framme vid starten för de olika slingorna. Idag var upplägget att köra 500 meterintervaller i svag lutning eller som jag kallar det: fegbacke.


Efter att ha joggat och kollat så att 100 meters markeringarna jag gjort tidigare fortfarande var synliga så drog jag av mig linnet och försökte tagga till för att köra första 2 X 500 en nedför och 30-60 sekunders vila och tillbaka uppför. Det gick tungt, förbannat tungt. Jag tänkte nästan ge upp för dagen, men ställde mig ändå på startlinjen och försökte kontrollera andningen medans sekundrarna rusande allt närmare nästa start och jag stack iväg för varv 2.

Det gick lättare, kändes bättre. Men var fortfarande tungt.
Men ack den som ger sig, jag laddade om och sprang upp. Helt miserabelt flås väl uppe. Och sekundrarna rusade återigen på allt för raskt mot nästa start.


Jag körde på. Ännu lättare denna runda. Och så fortsatte det och vips så hade jag kört mina planerade 10 X 500m. Jag var varm som tusan och ganska slut. Men de 2 kilometrarna teknisk stig nedför hem, de gick lätt, jag flög fram, det var löpglädje, bar överkropp, tom vattenflaska, solbriller, sommarlöpning när den är så där toppen grym!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar