torsdag 25 juli 2013

Njutlöp & helgpepp


Med en bråkande nacke ett par dagar så har träningen blivit lite lidande, inte allt för farligt men ändå en lite dålig känsla. Det har å andra sidan varit mycket jobb och fullt upp med en massa bra energi.

Idag så vaknade jag dock utan bråkande nacke och således också utan huvudvärk som brukar vara den främsta konsekvensen av nackondan. Riktigt skön var det i alla fall och en helt annan energi redan från början idag än de senaste dagarna.

Det blev en härligt lång frukost och sedan på med lite löpvänliga kläder och skor. Väl ute så var det varmt och kvavt, precis så där så att man började att svettas bara av att tänka på att röra på sig.


Planen idag var egentligen inte så mycket mer än att springa stig och på känsla, leka och njuta. En plan som fungerade alldeles utmärkt då hela Jungruberget är en enda stor lekplats för min del.


Jag tog mig till en början uppför inte för fort men ändå så att jag fick upp lite flås. för att sedan springa djurstig och obanat näst intill någon kilometer till jag svängde av på en lockande stig, ganska bred och snabb, tog snart av på en mindre men än snabbare.


Hittade återigen en lite bredare som visade sig vara en härligt skön utförslöpa. Väl nere så började jag titta efter något som kunde ta mig upp på nästa höjd och mycket snart så kunde jag hitta vad jag sökte och började löpa den steniga stigen uppför.


Jag kom upp och fann ett bekant avsnitt av vandringsleden Bergstigen. Jag visste att det inte var långt bort till ett av de bästa delarna av leden för stiglöpning så styrde stegen ditåt.


Snart så var jag där och med den grymma lätt kuperade, liksom böljande, snirkliga stigen framför mig så kunde jag sträcka ut stegen och öka på intensiteten. Detta är verkligen stignjutning.


Jag sprang tillbaka samma avsnitt av leden och hemmåt. På hemvägen valde jag bekanta och ganska breda snabba stigar. Och tempot skruvade jag upp så intensiteten hamnade på den övre delen av min kapacitet. Grymt skönt att springa fort.. Riktigt fort.

 
I morgon börjar äventyret. Jag ska möta upp Per i Gävle, förhoppningsvis går simmandet kalas för honom och vi kan börja röra oss mot Åre och Jämtlandstriangeln. Jag har dessutom hört ryktas att jag får sällskap i bilen. Kul och säkerligen bra i och med att vi kommer att köra en bit in på natten minst.

Hejja, Hejja, nu kör vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar