torsdag 11 oktober 2012

Uppe med tuppen!




















Ja det har varit veckans tema tillsammans med att balansera mellan god energi och mindre god energi.

I söndags, dagen efter Tjurruset så var Annica som inte hade sprungit på lördagen ordentligt sugen på att ta sig ut i den underbara höst förmidagen på en tur. Jag hängde på för vädret var ju onkligen riktigt bra och en lugn tur skulle nog bara vara bra för muskler och leder. Sen så är ju Tjurruset bara en mil så man blir ju inte så sliten. Vi hade lovat att höra av oss till farsan om vi skulle ut så det gjorde vi, vilket resulterade i att vi blev en glad trio som tog sikte på mil spåret i Vilsta.

Både jag och farsan sa att vi skulle ta det lungt eller åtminstånne bara köra på i Annicas tempo. Det höll i ungefär 3 kilometer. Sen började vi leka fart lekar och så fårt minsta tendens till backe dök upp så föll tävlingsandan på och vi spurtade uppför, för att sedan pustandes vänta in Annica som var smart och kärde på i ett starkt nötade tempo.

Måndagen som för övrigt var min första dag på dagskiftet på jobbet sedan urminnes tider flöt på ok, och väl hemma körde jag en 5-6 kilometers tur på asfalt, det kändes verkligen som om jag flög fram, skillnaden mellan Tjurruset och detta var som natt och dag. Och faktiskt en av de roligaste asfalts rundorna jag gjort på länge.

Tisdagen visste ag skulle bli en lång dag. Efter att ha käkat gröt vid 0430 så kom jag iväg strax efter 0500 mot jobbet, 7 km löpning på asfalt i mörker och duggregn var vad som väntade. Jag hade mig själv och lite ljudbok som sällskap, det var en riktigt härlig stund.
Det blev lite drygt 10 timmar på jobbet och ovanligt mycket energi gick åt, framför allt på skit som jag inte vill ägna någon som helst energi på överhuvudtaget egentligen. Så att snöra på sig skorna  och kunna springa hem var inte bara skönt utan ng en nödvändighet.
Trots hård löpning på morgon kvisten och 10 timmar på betongen så tänkte jag knappt på löpningen den bara flöt på, benen mosade på av gammal vana och tempot var gott, dock var tankarna på annat håll och att lyssna på ljudbok var det inte tal om. Kommer inte ens ihåg vilken musik jag bytte till.

Igår onsdag. Så blev det en vilodag på träningsfronten. Energi bovarna på jobbet fick lite av sin kulmen och lugnade sedan ner sig. Förhoppningsvis håller det sig på den nivån nu. Lite mys hos päronen med mat och prat fick bli kvällen tema, och  massa knivslipande.

Idag så blev den tänkta träningen inställd så det fick bli en ordentlig pepp fika efter jobbet på någon timma hemma i köket. Innan det blev en promenad för att sedan köra ett "Insanity" pass hemma. Och jag ska erkänna att det var riktigt, riktigt länge sedan som jag kände mig i så här dålig form. i och för sig återhämtade jag mig på ca 2 sekunder och var ju knappt trött efteråt, så det handlade nog mest om att jag är heöt ovan vid den här typen av träning. Det måste ju defenetivt göras något åt. PEPPIGT!

I morgon efter jobbet blir det till och åka till Falun och Annica. Träna och mysa är planerna för helgen. Jag tänker höstig stig och härligt kuperat, och en skvätt chilensk cabernet sauvignon på kvällskvisten kanske.

På söndag ska jag på en vad jag tror en utomordentligt trevlig och vettig tillställning som TrailPer annordnar i Gävle, "Alzheimer Loppet" ett 5 kilometers lopp där anmälningsavgiften går okortat till Alzheimer forskning. Man kan ävendelta i detta lopp/arrangemang på hemma plan om man vill, läs mer om detta på Pers trevliga blogg.



 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar