lördag 29 september 2012

Kläppen Running!

Hallå!

Lite improviserad träningshelg. Hade lite ärenden uppe till fjälls både i Kläppen i och med husvagnen och vid Sälfjällstorget i Lindvallen. Så jag och mamma min gjorde sällskap och stack ifrån Eskilstuna i går lunch.
Väl framme så förberedde vi lite käk och jag begav mig ut på det första löppasset.

Det gick rakt upp, från husvagnen nere vid älven och upp via den brantaste nedfarten till topp stugan. Puh! det var ordentligt kämpigt, fotade lite och passade på att andas. Och fortsatte pressa på uppför. Stigningen om man tar "raka" vägen upp är brant, inte så lång andast ca 2km från bott till topp men stundtals ordentligt brant, blev lite gående långa steg här och var, mycket svårt att hålla sig löpande.


Det är ca 340 höjdmeter från husvagnen och upp till toppen, lagom med benmosande med andra ord.


Det var en trevlig kväll och solen nådde fortfarande upp på toppen. Stannade till väl däruppe och njöt en stund. Sen bar det av nerför tog MTB Downhill banan ner, full fart och en ganska trixig nedförslöpa i solens sista strålar för kvällen. ca 5 km totalt kort men underbart.

God mat, följt av ostar och ett glas Mobergs röda till Kockarnas kamp på datorn, det var fredags mys.

Natten bestod av regn, visst det låter alltid lite värre inne i husvagnen men större delan av natten öste det verkligen ner. När jag tog mig ut vid 0800 så var det endast lite duggande så det vara bara att sätta fart dags för det andra löppasset.

 
Jag satte fart uppför igen, denna gång tog jag dock MTB Downhill banan upp, planen var att springa hela vägen upp men att ta ut svängarna lite för att underlätta detta och undvika de brantaste ställena. Tiden upp blev en bra bit bättre än gårdagens tid trots att den var ca 700 meter längre. Tog kortare andnings/fotapaus däruppe och njöt av Sverige, årstider, väder och vind. Ja visst blåste det, vädret höll på att spricka upp och de tunga molnen skingrades men vinden var rätt påtaglig så jag satte fart nerför igen.



Även denna gång blev det Downhill banan ner, fort och tungan rätt i munnen. Väl nere vid Kläppen centret så vek jag av ner mot Älvspåret. Där var gräset tungt men skönt med en flack raka att försöka öka upp tempot på. När vips jag såg något intressant till vänster. En riktigt kärr raka. Den var lång och bred och det såg ordentligt sörjigt ut, jag kunde givetvis inte låta bli och styrde stegen ditåt. Jag såg snart stora och tydliga älgspår, det gick inte att ta miste på de väldiga klöv spåren, jag såg mig noga för och tyckte nog att jag hörde något men frestelsen var för stor, kärret lockade. Jag tog chansen och satte fart ut i leran, snart så skönk jag ner en bra bit över knät, nästa steg var lika djupt sen grundare ett par steg innan ett par djupa, den ca 300 meter långa sträckan var helt underbar, vilket benmos och tanken på skenande älgar var som bortblåst.


Jag tog mig ut på landsvägen och sprang den mjuka vägrenen hem igen eller ja jag tog en liten avstickare ner i insjön på campingen för att skölja av benen från den värsta leran och ja det var riktigt skönt att få svalka benen i det kalla vattnet. ca 10 km, en riktigt go morgon stund.


En dush och sen en efterlängtad frukost.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar