tisdag 3 juli 2012

Salomon Trailtour Globen (Stockholm Trail)

 Hallå!


 


Ja då har det tävlats igen. STT Globen hade vi (jag och Annica) haft i tankarna redan när vi såg säsongens alla deltävlingar för första gången. Och nu i helgen var det alltså dags. Då jag har sprungit  flera lopp på Salomon Trailtouren i år och även ett par förra året så är jag ju införstådd på hur uppläget skalla vara och vet ju iaf på ett ungefär hur banprofilerna kan tänkas se ut.
Men till Globen så hade jag inte riktigt koll, hade svårt att tänka mig hur de skulle få till de riktlinjer för hur banprofilen skulle se.



 Jag hade dock fel, det var en riktigt trevlig bana, kul och snabb och samtidigt mycket upp och nerför och ganska teknisk. Lite av allt så att säga ;)


Det var nära att det inte blev något deltagande för min del då jag dagarna innan loppet varit dålig, ja till och med så dålig att jag sjukanmält mig. Men då jag ändå skulle upp Annica skulle ju springa 10:an och så hade vi ju planer med lite vänner sen på kvällen. Så slog jag ju aldrig bort tanken att springa.
Så på lördags morgonen hade jag fortfarande inte bestämt mig och jag velade fram och tillbaka, men efter en rejäl frukost så kom jag igång och snart så var jag peppigare än min peppiga flickvän.
Väl på plats vid Globen så var det inget snack, här skulle det kutas.


Det utlovade regnet kom aldrig i stället så låg solen på och det vindade på en del. Det skulle bli varmt att springa, men i skogen känns alltid allting bättre.

Efter att ha bytt om (till helt fel tröja visade det sig i efterhand) och tagit oss till tävlingscentret så minglade vi runt lite. Träffade där på en "local" en riktigt skön kille som hade koll på bansträckningen som jag var så nyfiken på. Strax därpå kom Petra Kindlund förbi och undrade om vi också skulle uppvärmsjogga lite, och på väg ut på uppvärmningen tillsammans så stötte vi på Miranda Kvist som sett senast på Kolmården trailen, hon hakade på hon med och nu var vi en liten grupp som kom ut på en liten guidad uppvärmnings slinga. Härligt!


Loppet startade och lite som vanligt gick de första kilometrarna fort, ca 9m16s på de första 3 kilometrarna. Innan det var spurtpris på toppen av Hammarbybacken och fältet sprack upp ordentligt.


Loppet gick annars bra, hade en ond vad under hela loppet, men inget som gjorde så ont att det inte gick att springa på, energin var god och det var riktigt härligt att vara ute på en ordentlig runda. Snittade 5 minuter per kilometer tempo, vilket kändes helt ok. Visst det kändes i kroppen att jag inte var 100% men inte alls så mycket som jag trodde att det skulle göra.


Jag hade bra löpsällskap mer eller mindre hela loppet. Som jag slutligen fick vika mig mot i en spurt. Men ett riktigt härligt lopp. 1h45m blev tiden och en 15:e plats i tävlingsklassen också det helt ok.

Vann gjorde Andreas Svanebo, före Oskar Svärd och i Damklassen vann Yoie Bohlin före Petra Kindlund.

Annica sprang ett av sina snabbaste lopp, där framförallt känslan var med.

Jag är riktigt nöjd.

Nu blir det löpning mest som träning och skoj, då Simmningen är i fokus. Vansbrosimmet på söndag och sedan Amfibie träningsläger på Västkusten innan Amfibiemannen i Norrtälje skärgård i slutet av månaden.
Ska bli helt sjukt kul ;P

Nu solen till trots en sväng till gymmet innan jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar