torsdag 14 juni 2012

Amfibie köttande..

 Hallå!

Såja, får jag väl lov att säga ;P

Amfibie träningen är i full gång.


Känns riktigt bra att vara igång. Även om träningen i sig är lite ovan, att tillexepmel springa i våtdräkt när solen ligger på är ju ingen direkt höjdare. Och jobbigt känns det, men det är fint, jobbigt är fint det.

Att växla mellan att simma och att springa är faktiskt ganska skönt, att få varva med att få lite svalka i vattnet och tvärt om att få komma upp och sträcka på kroppen på ett annat sätt än i vattnet. Men sen finns det ju lite jobbiga saker med det där växlandet också. Andningen är ett sånt exempel. Inte världens lättaste, i varje fall för mina vid löpning vana lungor och att växla om till vatten läget. Tar sin lilla stund att vänja sig vid den andra andningstakten och för att då också kunna få till det rätta trycket i simtagen.

Jag har också haft lite problem med att omedvetet svälja/få i mig vatten. Vilket inte känns helt mysigt någon timma efter passet. Så jobbar på att få till ett bra utblås mellan inandningarna.

I måndags så fick vi till en efterlängtad premiär tur tillsammans, blev väl inte så himla mycket träning. Men iaf en stund tillsammans i våtdräkterna i vattnet. Och då det var min suveräna lagkamrats (Annica) första gång med våtdräkten i vattnet så dög det gott och vi fick till en riktigt bra känsla.

Sen i tisdags så var det dags igen. Då Annica jobbade så körde jag på egen hand. Blev ett 50 minuters pass. Kändes lagom då jag redan hade kört lite löpning på förmiddagen och skulle köra funktionell styrka på kvällen.

Passet la jag upp som så att jag sprang 1000 m, vilket mycket passande är runt halva tjärnen. Sen simmade jag över tjärnen där den är som längst ca 570 m. Sen sprang jag 1500 m och simmade över där det är som smalast ca 240 m för att sedan springa 2500 m. Jag ökade succesivt intesitetet i både löpningen och simmningen vartefter. Så första löp och simmsträckan gick ganska lungt. sen lite fortare, för att köra sista 2500 metrarna i 4 minuters tempo. (lite kämpigt i våtdräkt och simmössa)  


Stångtjärn karta över rundan ;)

Igår blev det lite löpning bara.

Så idag blir det ett ordentligt kuperat löppass sedan simmning i tjärnen för att avsluta med ett intervall pass med Annica och eventuellt varva ner med lite Yoga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar