onsdag 16 maj 2012

Salomon Trail Tour

Hallå!

Bättre sent än aldrig haha. Nedå jag har bara varit rent ut sagt kass på att uppdatera ;P

Det har ju hänt en del sedan sist. Våtdräkten är invigd i pool, och nästa vecka vankas det nog ett utomhus försök. Veckorna fram till Vansbro simningen rusar fram. Men det ska gå bra detta, utan tvekan.


Åmål och Kolmården

Jag har haft nöjet och utmaningen att ha kört 2 lopp nu de senaste 3 veckorna. Jag saknade tävlingskallen på det första loppet, som också var mitt första trail lopp för säsongen. Men jag och tjejen hade i alla fall begett oss till mysiga Åmål för att inleda säsongens tävlingar. Vi lyckades pricka in riktigt bra väder och Åmål bjöd på vilket jag redan visste sen förra året ett riktigt väl annordnat arrangemang, men också en uppdaterad bansträckning som var något av det roligaste jag sprungit.

Som jag nämnde hade jag inte tävlingsskallen på plats så hade svårt att tagga till och liksom bestämma mig hur jag skulle köra och få till det där lilla extra som krävdes för att mosa på. Några av oss lyckades dessutom springa fel, inte enbart vårat fler, och inte heller arrangörernas, men såklart väldigt trist. Men inte mycket att göra åt funktionärer som inte är funktionärer, med pekande händer och fallna snittslar ;)

Men, men Åmål bjöd på en riktigt härlig inledning på tävlingssäsongen och jag var riktigt nöjd med dagen. Tiden kändes helt ok och placeringen likaså. Tjejen var riktigt kaxig och nästan överpeppad innan tävlingen. Och fick sig en riktigt utmaning då det var hennes första "riktiga" trail lopp. Men efteråt var hon frälst.


 Så att få med henne 2 veckor senare till Norrköping och Kolmårdstrailen var en enkel match, snarare ett måste från hennes sida och jag var ju inte den som sa emot. Är riktigt härligt att kunna göra detta tillsammans!
Kolmårdstrailen krockade med göteborgs varvet så deltagar antalet svek en aning men precis som i Åmål blev det en ritkig mysig tillställning. Dock träffade vi inte vad de flesta skulle säga är bra väder, men för min del var det än bättre som det var nu, med 7-8 grader och lite duggregn vid start. Perfekt faktiskt. Den här banan var pedantiskt uppmärkt och av varierande terräng, riktigt härlig. De första 3-4 kilometrarna var riktigt snabba, sen bökade det till sig lite för att sluta med 3-400 meter kärr och sedan det sega upploppet. Men jag hade tävlingsskallen lite mer på plats och kunde köra på betydligt lättare.

Efter att ha hängt på den ledande duon första 2-3 kilometrarna så blev vi en trio bakom som kampades om placeringarna sinsemellan. Det var nog bra för tempot, då det verkligen kändes som om vi tog nytta av att jaga varandra. Det var en kille? Snabb men som kroknade när det gick uppför och så den i distansen vinnande tjejen Petra som drog på som bara den så fort stigen blev lite mer lättsprungen eller som vi hamnade på grusväg, då var det bara att bita ihop och försöka hänga på. Och antar att min styrka sitter i den bökigare terrängen och nerför. Då jag utan större svårighet tog igen det jag missade på de mer lättsprungna bitarna. 


Jag var först av oss ner i vad som visade sig bli det avgörande kärret. Efter två tredjedelar av kärret så gled killen med backbesvären om mig, jag kollade över axeln och såg att Petra höll samma tempo som mig. Men förstod att det gällde att dra på så fort vi kom ur kärret då jag hade förstått hur vass hon var på att dra på och nog inte skulle ge sig utan en ordentlig match på upploppet. Och spurt strid blev det och jag är ingen spurt kanon men med 5 sekunders marginal så tog jag mig i mål som 4:a, i 11 kilometers klassen Petra Kindlund vann damklassen på samma distans
Den magnifike (har vunnit alla lopp han deltagit i hittils i år i Salomon Trail Tour) Andreas Svanebovann den längre 21 kilometers klassen där Emilie Forsberg blev bästa tjej.
För Annica (tjejjen) gick det riktigt bra, hon börjar tävla till sig lite mer av en tävlingsskalle nu hon också. Och förbättrade sitt resultat på 11km terräng med ca 10 minuter, galet bra!!

 
Så Grym är hon!


Nästa stopp blir nu till helgen då vi ska springa Kullamannen ca 18 km (inkl dödens zon).







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar