fredag 25 november 2011

Allmän begäran & Utmaningar

Precis då flera i min omgivning har visat ett intresse av att vilja ändra eller i alla fall testa på något nytt i sin mat vardag. Så kommer det här ett par enkla tips/recept på rätter som smakr bra & både kan ätas hemma eller passar bra som matlåda.

Wok - Japp, woka vad du vill. Jag brukar woka färska grönsaker & kanske tillsätta någon fryst eller på konserv efter vad jag är sugen på. Skippa nudlarna/riset & kör gärna ner någon matigare grönsak som broccoli/blomkål/vitkål i stället. Wok passar bra med det mesta så tillsätt sedan den protein källa du föredrar, räkor, fisk, kyckling, kött bönor/linser om du vill hålla det vegetariskt. Glöm sen inte bort fettet. Gör din egen "dipp sås" på tjockare yoghurt/creme fraische & de kryddor du föredrar. En ny funnen favorit för mig är helt klart Renskavs Wok med Lingon yoghurt.

Taco - Lika enkelt. Gör Taco färs som vanligt. Fixa i ordning grönsakerna & osten, Här rekomenderar jag dock att man byter ut isbergssalladen mot något matigare tex, salladskål. Bröd (om man nu känner att man måste ha det), det går enkelt att göra på ägg & creme fraische/yoghurt & lite mosade bönor. Tänk på att taco sås vanligtvis innehåller en del socker så om man vill skippa den så gör bara taco färsen lite hetare & såsigare i stället.

Ägg i ugn - Nog den enklaste & den rätt som sköter sig mest själv. Sätt ugnen på 200 C. Rör ihop ägg, ca 1,5 ägg per portion & en halv dl grädde per portion, samt de kryddor du vill ha. Skär upp de grönsaker du gillar ca 3 - 4 olika i lagom stora bitar & lägg i en smörad ugnsform. (Jag gillar att köra med broccoli, sweat peas, rödlök & lite blad spenat) Tillsätt sedan den protein källa du vill ha, det funkar även här med det mesta ( jag brukar köra med lax till ovanstådende grönsaker). Nu är det bara att hälla över ägg smeten. täcker den inte riktigt innehållet i formen helt så gör det inte så mycket men sticker det upp mycket så tillsätt bara lite grädde. Strö över riven ost. & in i ugnen i ca 20-30 min. När den fått en fin färg samt har fått en lite stadigare koncistens då är det dags att ta ut. Låt stå & stelna till sig i 10 min. Ja just det, gör gärna en lite härlig sallad till så klart ;))

Det där var ju 3 enkla tips. De går att variera väldigt mycket alla 3. Byta ut grönsaker eller köttet/fisken, gryddningen. Ja hitta på en massa egna varianter helt enkelt.

Smaklig måltid ;P

Utmaningar var det..

Ja men måndagens löpning gick ju bättre än förväntat. & armhävnings utmaningen gick även den lättare än jag trodde. Jag gjorde lite drygt 100 extra innan läggdags & kom upp i 1000 st. Så kändes fint. Funderar skarpt på att göra om den där utmaningen men med ett tuffare mål.

Hängde med Henke till hans fys tränig på den lokala MMA klubben igår. Det var riktigt kul & mycket var nog för att det skulle köras fys test. Alltid skoj. Sneglade lite på deras tidigare & kommande tester & Ska defenetivt prova hurpass jag ligger till på 100 burpees.

Nu till lite större utmaningar. Jag har slängt ut en förfrågan & är riktigt sugen på att genomföra AmfibieMannen ett duathlon som kommer att äga rum i Juli. Det ska i sådana falla springas 2,2 mil terräng & simmas 5km öppet vatten Uppdelat på 9 sträckor. Verkar mycket, mycket spännande, kul och lockande. Ett ordentligt tränings mål helt klart.








Sen funderar jag ju på att anmäla mig till Lidingö Ultra. 5 mil terräng löpning. Men det är i April så funderar fortfarande. Men visst vore det kul.

Blev lite längre den här gången, förlåt kanske, eller något sånt. Haha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar